Žijeme (a)sociálně! facebook.com/easymagazine →

Chybová zpráva

User error: Failed to connect to memcache server: 127.0.0.1:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /webs/easymagazine.cz/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).

„Plánujeme obsadit celý svět,“ hovorí zakladateľ Skypicker, úspešnej firmy z Brna

Pred rokom založil cestovateľský portál Skypicker.com. Za ten čas začali vytvárať zisk, písali o nich v New York Times. V ČR im ale začína byť tesno, preto plánujú presun do Londýna. Oliver Dlouhý pre Easy Magazine hovorí o začiatkoch svojej firmy a radí, ako byť úspešný.

Čomu si sa venoval pred tým, než si založil Skypicker?

Před založením Skypicker jsem se věnoval více věcem. Měl jsem internetové obchody, obchodoval jsem s doménami, ještě doteď mám firmu na streamování živých videí. Na internetu podnikám už dlouho.

Ako vznikol nápad založiť Skypicker?

Hodně jsem cestoval s nízkonákladovými aerolinkami, využíval jsem slevové akce. Třeba jsem našel cestu z Prahy do Milána za 200 Kč s Wizz Air, z Milána někam jinam za další dvě stovky a takhle se to kombinovalo. Najít si tyhle kombinace, aby to všechno sedělo, trvalo ručně strašně dlouho. Říkal jsem si, bylo by fajn to zautomatizovat, a tak vznikl nápad založit Skypicker.

Ako vznikol samotný názov Skypicker?

Pracovali jsme asi se stovkou různých názvů, třeba Flyeurope, Eurosky… Doména Skypicker.com ale byla volná, tak jsme ji využili.

„Plánujeme obsadit celý svět“

Prečo ste sa zamerali len na Európu?

Uměli jsme získat data evropských aerolinek, evropský trh lépe známe, proto bylo logické začít zde.

Plánujete obsadiť celý svet?

Určitě. (Smiech.)

V horizonte koľkých rokov by si povedal, že sa tak stane?

Momentálně jednáme s dalšími investory, hodně záleží na penězích. Pokud se zrealizují rozjednané investice, klidně by to mohlo být i zítra. (Smiech.)

„Jednou Skypicker prodám“

Kde ste získali peniaze na začiatočnú investíciu?

Začali jsme s 20 tisíci eur, co je přibližně 500 tisíc korun. Společník z mé původní firmy se znal s Jiřím Hlavenkou, který tehdy měl peníze a hledal nové investiční příležitosti. Já měl nápad, a tak jsme našli společnou řeč.

Nie ste niekedy pod tlakom investorov, aby ste tvorili čo najväčší zisk?

Je samozřejmé, že investoři chtějí zisk. Náš investor, Jiří Hlavenka, by byl rád, kdybychom vydělávali víc, to bychom chtěli i my (smiech). Ale netlačí na nás. Vidí, že opravdu makáme, a věří nám. Jsme v kontaktu jednou za týden nebo dva a řešíme spolu jen strategii a směrování firmy.

Ste momentálne v zisku?

První měsíc jsme. Za březen jsme v zisku v řádu tisíců eur, není to nic extrémního. Ve firmě je nás sedm, máme vysoké náklady, vývoj je drahý. Zatím to není nic moc, snad už jen porosteme (smiech).

Akým spôsobom vôbec zarábate?

Máme dva kanály příjmů. Jedním je bookování. Někdo si rezervuje let, my vše zařídíme a pošleme mu letenku, za to si bereme malou provizi. Druhým kanálem je reklama, na stránkách máme banner, lidé na to klikají.

Dostali ste už ponuku na kúpu?

Ano, hodně, ale nemyslím si, že je ten správný čas na prodej. Zatím jsme relativně malí, vyděláváme málo. Nabídli nám třeba 10 milionů korun, jenomže my ještě porosteme a za takový rok nebo dva to už může být stejná částka v eurech, nebo možná víc.

Takže raz plánuješ Skypicker predať?

Jednou určitě ano, nevím, kdy to bude. Nemyslím si, že člověk může vydržet u jednoho projektu více než pět let a stále mít takovou energii jako na začátku.

„Reklamu si neplatíme, spoléháme na média“

Aké je vaše portfolio zákazníkov, odkiaľ je ich najviac?

Původně jsme se zaměřili na Evropu, nakonec nám největší obraty generují Američani a Asie, tedy lidé mimo Evropu. Evropané se v nabídce evropských letenek umí orientovat, znají letecké společnosti. Na rozdíl od nich Američané neznají Ryanair nebo Wizz Air a podobně, proto se obracejí na nás.

Ako plánujete osloviť ďalších ľudí?

Hodně pracujeme s médii, píše se o nás nejenom v Čechách, což je obrovská výhoda. Navíc se plánujeme zaměřit na rozvoj produktu. Teď pokrýváme Evropu, začínáme dělat i asijské lety, chceme se zaměřit taky na lety mimo evropský kontinent.

Okrem médii teda reklamu neriešite?

My si reklamu neplatíme. Klíčová slova pro pay-per-click reklamy, například na Google, jsou pro kategorii cestování jedny z nejdražších, dražší jsou snad jen hypotéky a jiné finanční produkty. Těch 20 tisíc eur, co jsme měli na rozjezd, bychom takto utratili za dva dny.

Kromě médií děláme různé infografiky, které se šíří virálně přes sociální sítě, a občas se přihlašujeme do startupových soutěží.

Ktorých ste sa zúčastnili? Vyhrali ste nejaké?

Žádnou, kterých jsme se zúčastnili vědomě, jsme nevyhráli. Byli jsme ale druzí v žebříčku nejlepších cestovatelských webů podle New York Times, umístnili jsme se na třetím místě z padesáti na API Mashup Contest, a tak podobně.

Neúčastníme se tolika startup soutěží, protože to zabere hodně času. Raději prezentujeme Skypicker na ostro, před našimi zákazníky. Protože ti v konečném důsledku rozhodnou o úspěchu nebo neúspěchu celého projektu, ne nějaká soutěžní porota.

Aký to bol pocit, keď o vás napísali New York Times? Dali vám vedieť vopred?

Ne, to vůbec. Dozvěděli jsme se to tak, že nám najednou pod náporem spadly servery (smiech). Samozřejmě to bylo super, servery jsme rychle nahodili a získali jsme mnoho zákazníků.

„V ČR nám začíná být těsno“

Akú máte návštěvnost?

Momentálně je to kolem dvou tisíc denně. Není to extrémně moc, rádi bychom v červnu měli deset tisíc denně.

Koľko z týchto návštevníkov si u vás niečo aj kúpi?

Uživatelů, kteří si něco koupí, případně kliknou na reklamu, jsou desítky, možná stovky za den.

Ako si spomínal, väčšinu klientov máte mimo Európy, Skypicker ale sídli v Brne. Nie je to problém?

Pro začátek to byla obrovská výhoda. Náklady na vývoj a na lidi jsou mnohem nižší než na západě. Jak však rosteme, začíná nám v ČR být trochu těsno a někdy v létě se asi půlka firmy přestěhuje do Londýna. Sídlí tam mnoho leteckých společností, se kterými se musíme kamarádit, a jsou tam úplně jiné investiční peníze.

Aké ďalšie novinky chystáte do budúcna?

Teď řešíme dilema, protože máme dvě možnosti. Buď uděláme to, co už jsem říkal, expandujeme s dálkovými lety do celého světa. Druhou možností je nabízet v Evropě kromě letenek taky autobusy, vlaky, lodě, takový IDOS pro celou Evropu. Obě možnosti jsou lákavé, budeme se však muset rozhodnout jen pro jednu.

„Peněz na investování je strašně moc“

Čo by si poradil mladým ľuďom, ktorí chcú podnikať na internete?

Zapomenout na všechny pochybnosti a začít to dělat. Často slyším „já mám takový nápad“ a „já bych dělal tohle“, tak proč o tom jenom mluvit, je potřeba si sednout a začít na tom makat.

Častým problémom je začiatočná investícia a mladí ľudia nemajú dobré kontakty.

Peněz, které by chtěli investoři investovat, je strašně moc. Je mnohem menší nabídka dobrých projektů než nabídka investorů s penězi. Pokud člověk dobře zpracuje projekt a bude to dávat smysl, tak já ho rád s investorem propojím. Klidně zveřejni můj mail, [email protected].

Je nejaká rada, ako dobyť svet z Česka? Vy ste na dobrej ceste.

Důležité je řešit problém, který opravdu existuje. Často se střetáváme s nápady, které žádný problém neřeší. My řešíme jasný problém, šetříme lidem čas při vyhledávání nejlevnějších letenek po Evropě. Když to děláme dobře, lidé si o nás povídají a takhle rosteme.

Více informací na www.skypicker.com

Foto exkluzívne pre Easy Magazine: Miroslava Miadoková

Fotogalerie: 
Skypicker.com
Oliver Dlouhý; foto: Miroslava Miadoková
Oliver Dlouhý; foto: Miroslava Miadoková
Oliver Dlouhý; foto: Miroslava Miadoková
Oliver Dlouhý; foto: Miroslava Miadoková

Komentáře

Žijeme (a)sociálně

Spolupracujeme

  • Majáles
  • Scio