Autoškoly vyjedou na dálnici a budou učit smyky
Autor: Daniela Budošová (4. 3. 2012)
Problém souvisí mimo jiné s tím, že autoškoly nemají dostatek zájemců. Aby přesto dokázaly klientelu získat, lákají zákazníky na nižší ceny. „Na ni se samozřejmě mohou dostat jen tehdy, pokud něco ošidí. Tak trochu mám hrůzu z toho, že se takoví nedostatečně vyškolení řidiči dostanou do provozu," uvedl Jiří Patera, odborník na bezpečnost silničního provozu a provozovatel mostecké školy smyku.
Přitom v roce 1989, kdy bylo v republice jen 72 autoškol, jsme se drželi na absolutní špičce. Současných 1500 funkčních autoškol ale nejde účelně kontrolovat.
Změnám, které by mohly začít platit od ledna 2014 či 2015, podlehne například délka výcviku, která se bude nově odvíjet od schopností žáka. Zvažuje se i zřízení nové organizace zkušebních komisařů, díky které by měl jistou kontrolu i stát. Komisaři by měli nepravidelně rotovat, aby se zabránilo ovlivnění jejich rozhodnutí. Často se komisař zná s instruktorem autoškoly a k žákům pak není objektivní. Součástí výuky by měla být i jízda na dálnici, zvládnutí smyku nebo řízení v neznámém prostředí.
Hlavní změna ale spočívá v dvoukolovém systému zkoušek. Začne se teorií s praktickými dovednostmi na vyhrazeném výukovém místě. Po zvládnutí ovládání vozidla a získání požadovaných teoretických znalostí se přejde k první části zkoušky z pravidel silničního provozu před komisařem. Poté bude zahájena výuka ve skutečném provozu, která bude ukončena další zkouškou.
Začínající řidiči často oplývají neoprávněnou dávkou sebevědomí. Z řízení pak ztrácejí respekt a snadněji se dostanou do komplikované dopravní situace, kterou nemají pod kontrolou. Důležité je uvědomit si, že člověk může řídit naprosto ukázkově a podle předpisů, přesto na silnicích není sám a do problému se snadno dostane zaviněním jiného řidiče. Proto je nesmírně důležité předvídat a klást důraz na obezřetnost a zareagovat i v neočekávané situaci.
Komentáře