Žijeme (a)sociálně! facebook.com/easymagazine →

Co chtěli demonstranti před Státní operou

Před pár dny proběhl v budově Státní opery každoroční Ples v opeře. Většina médií o něm informovala jako o prestižním setkání slavných českých i zahraničních osobností s perlou večera v podobě vnučky Charlieho Chaplina modelky Kiery Chaplin.

Před pár dny proběhl v budově Státní opery každoroční Ples v opeře. Většina médií o něm informovala jako o prestižním setkání slavných českých i zahraničních osobností s perlou večera v podobě vnučky Charlieho Chaplina modelky Kiery Chaplin. Před samotným plesem se však pořádal takzvaný Ples před operou neboli Ples 99%, což bylo zmíněno jen velmi okrajově a často shrnuto na pouhé „demonstranty před Státní operou“. Následující studentský Týden neklidu pak trochu přehlušil možnost se k těmto "demonstrantům" vrátit a osvětlit tak smysl jejich konání. Jaká byla povaha a cíl tohoto akce?

Happening zorganizovala skupina Skutečná demokracie teď! inspirující se španělským hnutím Rozhořčených, jež o sobě dalo vědět na jaře loňského roku a později se přelilo i v celosvětové Occupy a 99%. Za svůj dlouhodobý cíl prohlašují boj proti sociální nerovnosti a za přímou demokracii. V poslední době o ní bylo slyšet v souvislosti s bouří proti smlouvě ACTA a rovněž jako o podporovateli probíhajících studentských protestů proti ministru školství Dobešovi. Tuto demonstraci hnutí svolalo jako projev nesouhlasu s okázalým večerem celebrit v době ekonomické krize. Důležitou postavou a cílem protestů byl navíc patron Plesu v opeře, ředitel Národního divadla Ondřej Černý. Ten je propagátorem nepopulárního návrhu o sloučení Národního divadla se Státní operou, tedy převedení Státní opery na prkna Národního divadla, což je spojené s pronájmem nebo prodejem dnešní budovy Opery, a tedy i rušením pracovních pozic jejích zaměstnanců.

Účast na demonstraci nebyla navzdory odhadům z facebookové události příliš valná, sešlo se podle odhadů asi padesát, průběh kontroloval přibližně stejný počet policistů. Vše mělo být koncipováno jako „kontraples“, alternativa vůči oficiálnímu plesu uvnitř, účastníci si přinesli vlastní hudbu a občerstvení. Akce probíhala poklidně po dohodě s organizátory jak Plesu před operou, tak i v opeře. Problém nastal jen v okamžiku, kdy začali přijíždět návštěvníci plesu. Demonstranti na ně nejednou pokřikovali nadávky a mávali transparenty typu „Kdy puknete PrOSAta?“ (narážka na Ochranný svaz autorský). Ovšem ti povětšinou ani nevěděli, proč tu demonstranti jsou.

Protesty proti Plesu v opeře však nejsou výjimkou a v jistém ohledu jsou tradiční stejně jako ples samotný. Stejnou zkušenost můžeme mít z Vídeňského Opernballu (viz foto), který byl pro ten náš inspirací. První demonstrace se tam uskutečnila již v roce 1987. Hlavními důvody pořádání protestů byla zmiňovaná rozhazovačnost a elitářský charakter akce, ale zároveň byly rozváděny aktuální problémy, kupříkladu roku 1991 Rakušané takto vyjádřili nesouhlas s Válkou v Perském zálivu. Letošní ročník v Praze obdobně navázal odporem ke smlouvě ACTA, reformě školství, a pak se zaměřil právě na postavu Ondřeje Černého a jím podporovaného návrhu. Všechna tato témata by se určitě měla stát předmětem širší diskuse a byla by každopádně škoda, kdyby se celý Ples 99% ztratil v proudu informací.

Komentáře

Žijeme (a)sociálně

Spolupracujeme

  • Majáles
  • Scio