Žijeme (a)sociálně! facebook.com/easymagazine →

EU protřídila reklamní slogany, už nás klamat nebudou

Ke značnému omezení klamavých reklamních lákadel přistoupila Evropská unie ve jménu ochrany spotřebitelů. Výrobci jogurtů se už nebudou moci chlubit tím, že vám výrobek posílí imunitu, reklamy na sladkosti zase přestanou hlásat, že jsou plné vitamínů.

Ke značnému omezení klamavých reklamních lákadel přistoupila Evropská unie ve jménu ochrany spotřebitelů. Výrobci jogurtů se už nebudou moci chlubit tím, že vám výrobek posílí imunitu, reklamy na sladkosti zase přestanou hlásat, že jsou plné vitamínů. Přibližně pro podobných 1600 sloganů tak svítí červená, jen na 220 europoslanci kývli.

Evropský úřad pro bezpečnost potravin se problematikou dlouhodobě zabývá a z jeho testování vyplynuly i seznamy zakázaných a povolených reklamních hlášek. Celkem úřad testoval přes 44 tisíc sloganů, ke schválení poslal jen ty, které odpovídají vědeckým poznatkům.

V několika následujících týdnech se očekává formální schválení seznamů Evropskou komisí. Tím začne výrobcům běžet šestiměsíční lhůta, která jim poslouží k vyprodání již zabalených produktů. Po jejím uplynutí takové potraviny nebudou moci prodávat. Výrobci ale budou oprávněni kdykoli zažádat o nové přezkoumání a následné zařazení na seznam povolených výrobků.

Z vědeckého hlediska tak své produkty neobhájil například Actimel nebo Kinder čokoláda. Sdružení Foodwatch pak třeba tvrdí, že se Activii svými účinky může vyrovnat i normální jogurt. Sušenky vyrobené z obilnin naopak obstály s tím, že opravdu pomáhají trávení, stejně jako reklama na účinky vody, u které bude nutné zmínit, že je potřeba vypít alespoň dva litry denně.

U některých reklam asi bezpečně každý z nás pozná, že se jedná o trik, který nás má jen nalákat do obchodů. Očividné to bývá u nejrůznějších sladkostí, kde se výrobci ohánějí třeba obsahem mléka jako známkou zdravé svačinky. Tomu se dá snad jen zasmát. U jiných produktů už se ale nedá zcela jednoznačně prokouknout, jestli si nás reklama jen omotává kolem prstu. Díky tomuto opatření tak budeme mít zase o něco blíž k pravdě o tom, jaké potraviny si vlastně kupujeme.

Komentáře

Žijeme (a)sociálně

Spolupracujeme

  • Majáles
  • Scio