Jen dvacet metrů dělilo rychlíky od srážky
Autor: ZdenkaReznickova (30. 3. 2012)
Zhruba na tři hodiny byl omezen provoz v tunelu zastaven. Proti sobě zde stály rychlíky z tras Děčín – Praha a Praha – Letohrad. Strojvedoucí z trasy Praha – Letohrad totiž neuposlechl zákazu jízdy na návěstidle a vjel do tunelu na stejnou kolej, na jaké se právě nacházel rychlík v protisměru. "Strojvedoucí rychlíku jedoucího směrem na Letohrad projel návěst zakazující jízdu. Nedovoleně vjel na hlavní kolej, čehož si všiml dispečer a oba vlaky zastavil," řekl serveru novinky.cz mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.
Dispečer naštěstí včas aktivoval bezpečnostní zařízení a dle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala využil funkce „Generální stop“. „Tato funkce slouží dispečerům právě k takovým případům. Když automatický systém nebo dispečer objeví protijedoucí vlaky, vyšle signál a vlakům se spustí rychločinné brzdy“.
V obou vlacích cestovalo dohromady 200 osob. I přes prudké brzdění vlakové soupravy však nikdo nebyl zraněn. Jediné, co bylo poškozeno soupravou vlaku z trasy Praha – Letohrad, byla jedna z drážních výhybek. Výši škody vyčíslila Drážní inspekce na 450 tisíc korun.
Podobných případů je bohužel více. Naštěstí ne všechny končí se špatným koncem. Jeden z nejnovějších případů se udál na konci ledna tohoto roku v Pardubicích – Rosicích nad Labem. Zřejmě kvůli špatnému pokynu signalisty vjel rychlík, jedoucí z Liberce, na kolej, na které stál osobní vlak. I v tomto případě se vše obešlo bez zranění, neboť rychlík stihl zastavit včas. Nicméně v obou případech se jedná o potenciální nebezpečné nehody, zaviněné lidským faktorem, resp. nepozorností, což by se ale v tak náročné profesi, jako je řízení vlaků, stávat nemělo. Bezpečnostní systémy jsou sice na vyšší úrovni než například před deseti lety, ale stále je lepší snažit se nehodám předcházet, než muset tyto systémy při reálném nebezpečí využít. Někdy totiž ani ony nedokážou situaci zachránit.
Komentáře