Katowice kulturní
Autor: Jakub Novotný (26. 9. 2012)
S nastávajícím podzimem obvykle přichází kromě chladnějšího počasí a začátku akademického roku také bilancování uplynulé letní sezóny. Pro někoho představuje vrchol odpočinek na venkově, pro někoho cesty do zahraničí a pro někoho open-air festivaly, které u nás každoročně navštíví desítky až stovky tisíc lidí. Přestože tuzemští organizátoři masových hudebních akcí s rostoucí konkurencí nabízejí rok od roku kvalitnější program, mnozí posluchači se za zážitky spojenými s vystoupeními oblíbených interpretů vydávají za hranice. Velmi oblíbený festival představuje slovenská Pohoda, kde letos vystoupil třeba legendární člen kapely Velvet Underground Lou Reed, britští rockeři Kasabian nebo kanadský elektronický projekt Caribou.
Na výjimečně kvalitní line-up lákají také festivaly v Polsku. V první řadě je to určitě katowický OFF, který se jako jediný středoevropský festival objevil na seznamu nejzásadnějších hudebních událostí léta na vlivném hudebním serveru Pitchfork.com. OFF letos nabídl kromě dalších třeba vystoupení noisových legend Swans, britských electropopových Metronomy, nebo experimentálních Death in Vegas.
Nejsou to však jen masové festivaly pro desítky tisíc fanoušků, které mohou oslovit nebývale kvalitním programem. Jedním z takových byl i festival Tauron Nowa Muzyka, který se stejně jako populárnější OFF odehrál v polských Katowicích. Letošní ročník se uskutečnil ve dnech 23. -26.8. Nowa Muzyka, jak název napovídá, se orientuje především na mladé umělce a svým nezávislým a komorním charakterem se rozhodně řadí mezi akce, které si zaslouží pozornost náročnějších posluchačů. Jelikož jsem měl tu čest festival navštívit, pokusím se na následujících řádcích čtenářům přiblížit, jak akce probíhala.
Katowice se nacházejí zhruba 100 km od česko-polských hranic a se svou populací 300 000 představují centrum hornoslezské metropolitní oblasti. Město má spíše industriální charakter, ale v posledních letech dochází k rozsáhlým revitalizacím a investicím do kulturních akcí a centrum Katowic nabývá podoby západní metropole příjemné pro život.
Festival Nowa Muzyka se letos odehrál v odpočinkové zóně poblíž městského centra. Pro návštěvníky tedy nebyl problém vydat se z areálu pěšky na prohlídku města a na chvíli si oddechnout od intenzivní nálože beatů, kterou po celou dobu zajišťovali nejlepší současní evropští DJ‘s. Někteří k prohlídce využili možnost bezplatného zapůjčení kol, což byl jeden z velmi pozitivních bodů festivalu.
Akce začala oficiálně již ve čtvrtek, ale hlavní program se odehrál během pátku a soboty, kdy se do areálu sjely cca 3000 lidí.
Headlinerem pátečního programu byli synth-popoví Hot Chip. Ti byli rozhodně jednou z nejvíce „radio-friendly“ záležitostí celého line-upu, ale v žádném případě nebyli nikterak popově unylí. Na energičnosti dodal jejich koncertu také fakt, že si na podium pozvali Gang Gang Dance a Beach House, kteří vystoupili před nimi a kromě vlastních vystoupení předvedli i spolu s Hot Chip výbornou show.
Skvělý set odehráli také angličtí Fuck Buttons, kteří mixují elektroniku s prvky post-rocku. Jejich poslední album Tarot Sport sklidilo velký ohlas kritiky a ne náhodou vystoupili také na zahájení letošní Olympiády, jakožto jeden z největších objevů současné britské klubové scény.
Kromě zvučnějších jmen stojí za zmínku třeba skotský producent Rustie, který patří do nové vlny kombinující tvrdou elektroniku s hiphopovým soundem, nebo DJ Daniel Drumz, který rozhýbal obecenstvo před Red Bull tourbusem.
Sobota přinesla na hlavní stage vystoupení Madliba, který již několik let představuje špičku losangeleského hiphopového DJingu. Spolu s ním se objevil na stagi MC Freddie Gibbs, který ovšem svou průměrnou flow ubral na kvalitě celému setu. Dále byli k vidění Four Tet a Caribou. Mnozí se jistě těšili na precizní, lehce psychedelický sound Caribou, jak jej fanoušci znají z poslední desky Swim. I když společný set interpretů nebyl rozhodně podprůměrnou záležitostí, jistě pro leckoho znamenal zklamání, neboť nezazněly tracky ani od Caribou, ani od Four Tet.
Nejzajímavější program byl na sobotní noc nachystán na Hipno Stagei, tedy v jednom ze dvou velkých stanů.
Hned po sobě zde vystoupili Ghospoet, The Gaslamp Killer a TNGHT. Ghostpoet představuje vrchol britského alternativního hip hopu, a přestože jeho jediné album Peanut Butter Blues and Melancholy Jam je spíše odpočinkové, naživo dokázal spolu s kapelou předat divákům nespoutanou energii.
The Gaslamp Killer, kalifornský producent, který nedávno vydal své první regulérní album Breakthrough, předvedl vystoupení, během něhož pomocí syntetizátorů přetvořil celé spektrum žánrů v jeden silný psychedelický zážitek.
Pomyslnou třešničkou na dortu byl nový projekt skotského producenta Hudsona Mohawke a kanadského Lunice s názvem TNGHT. Jejich hudba představuje syntézu hiphopu a raveu par excellence a podle mnohých kritiků právě tento nový žánr známý jako trap znamená budoucnost elektronické muziky. Po absolvování setu TNGHT se kloním ke stejnému názoru.
Sečteno a podtrženo, vynikající organizace spolu s komorní atmosférou festivalu a se svědomitým výběrem line-upu, který se namísto oslovení mas snaží podchytit nejzajímavější trendy v současné alternativní a elektronické hudbě, činí Nowou Muzyku jedním z nejzajímavějších hudebních eventů ve střední Evropě. Za rok, doufejme, opět naviděnou!
Komentáře