Žijeme (a)sociálně! facebook.com/easymagazine →

Nehody nás stály až 57 miliard ročně

Ekonomické ztráty z dopravních nehod bývají počítány zpětně a v roce 2010 vzrostly na rekordních 57,2 miliardy korun. Taková částka představuje jeden a půl procenta hrubého domácího produktu. Jako druhý nejdražší se v této oblasti jeví rok 2004, kdy škody činily 54 miliard korun.

Ekonomické ztráty z dopravních nehod bývají počítány zpětně a v roce 2010 vzrostly na rekordních 57,2 miliardy korun. Taková částka představuje jeden a půl procenta hrubého domácího produktu. Jako druhý nejdražší se v této oblasti jeví rok 2004, kdy škody činily 54 miliard korun.

Kde se berou tak vysoké částky? V celkových ekonomických ztrátách bývá zahrnuto velké množství faktorů, jako jsou přímé škody na automobilech, náklady na zdravotní péči, práci policie, soudů i pojišťoven. Nesmíme ale zapomenout ani na sociální dávky a invalidní nebo sirotčí důchody, které oběti havárií mohou pobírat, stejně jako na možnou ztrátu pracovní síly, která byla zapříčiněna zraněním či smrtí. Úmrtí osmi set dvou lidí v předloňském roce tak z ekonomického hlediska znamená ztrátu 14 miliard korun. Těžká zranění si vyžádala 13 miliard a zranění lehká pak 14 miliard korun.

Přes stále větší výdaje se snižuje počet lidí, kteří následkem dopravní nehody přijdou o život. „Důvodem může být lepší úroveň zdravotnické péče, vyšší podíl moderních vozidel s lepšími bezpečnostními prvky, v neposlední řadě i legislativní změny a dopravně bezpečnostní kampaně," vysvětlili experti Centra dopravního výzkumu.

Podle policie při nehodách roku 2011 zemřelo 707 lidí. Počet nehod je od roku 1990 druhý nejnižší, tento údaj ale může klamat, protože proběhly mnohé změny legislativy, takže nyní se policii hlásí méně případů než dříve.

Komentáře

Žijeme (a)sociálně

Spolupracujeme

  • Majáles
  • Scio