Nová koalice je proti školnému, chce zvýšit platy učitelům a vést studenty k aktivnímu občanství
Autor: Michal Karas (9. 1. 2014)
Všechny tři partaje možné koalice chtějí garantovat bezplatné vysokoškolské vzdělání, a proto jsou proti školnému i zápisnému na VŠ. Udržely by cenově přijatelný systém školního stravování. Tak jako měli Lidovci ve svém programu, tak by chtěla i potencionální vláda lépe čerpat prostředky z evropských dotací na modernizaci škol a jejich vybavení.
Hodlá posílit kontrolu úrovně vzdělávání včetně kvality základních, středních a vysokých škol tak, aby ji stát mohl svým občanům garantovat. Strany taky hodlají zvýšit zájem u studentů o přírodovědné a technické obory a výuku na odborných školách chtějí více propojit s potřebami trhu práce. V koaliční smlouvě se rovněž nachází bod, který českou politikou zní již řadu let a to zvýšení platů učitelům a ostatním nepedagogickým pracovníkům.
Kabinet je pro prosazení efektivního kariérního řádu pro učitele, který má být propojen s jejich motivačním ohodnocením a navíc ve spolupráci s pedagogickými fakultami se zasadí o zlepšení přípravy učitelů na jejich profesi. Posílil by také výuku etické výchovy a díky zkušenostem z vyspělých demokratických zemí by podporoval formy vzdělávání k aktivnímu občanství.
V posledním čísle časopisu (EASY 11/12) jsme psali o programových prioritách jednotlivých stran v oblasti školství. Musím říct, že body v koaliční smlouvě jsou vcelku dobrým průnikem všech tří partají, protože jak už jsem v článku zmiňoval, priority stran se víceméně od sebe moc neliší. Body vlády jsou dost líbivé (studium vysoké školy zdarma), některé i výslovně populistické. Dobře se jistě poslouchají od politiků, ale na druhou stranu budou jistě těžko všechny splnitelné. Vadí mi absence koncepce státní maturity, která se od svého spuštění v roce 2011 potýká s problémy. Myslím si, že studenti, kteří budou v brzké době maturovat, by jistě ocenili určitou vizi do budoucna.
Potřebná je inspirace v zahraničí
Strany by se měly inspirovat v zemích, kde jsou jejich žáci a studenti úspěšní ve srovnávacích testech a pouvažovat, zda by se některé prvky v jejich školství nedaly použít i u nás. Samozřejmě, že každá země je jiná a nelze proto vzít systém jedné krajiny a aplikovat ho do druhé, chtělo by to ale nabrat inspiraci od ostatních států a taky se snažit zapojit do této problematiky odbornou veřejnost, která jistě je schopna přispět kvalitními názory. A v neposlední řadě je dobré znát názor i samotných studentů, kteří zase poskytnout názor "druhé" strany. Zaujala mě také výuka etické výchovy a podpora vzdělávání k aktivnímu občanství. Bylo by hezké mít většinu studentů informovaných, zajímajících se o současné dění v naší zemi atd. Ale zase se vracím k tomu co jsem říkal. Jakými kroky to chtějí strany dosáhnout? Uvidíme časem.
Včera prezident Zeman sdělil agentuře Reuters, že jmenuje předsedu ČSSD Bohuslava Sobotku premiérem v řádu dní, podle slov mluvčího prezidenta Jiřího Ovčáčka pro Českou televizi by to mělo být koncem příštího týdne. Zeman už dříve také prohlašoval, že má výhrady k některým kandidátům na ministry. K možnému budoucímu šéfovi rezortu školství Marcelu Chládkovi, který je senátorem za ČSSD a stínovým ministrem školství ČSSD, se nevyjádřil. Zdá se tedy, že nový kabinet má cestu k vládnutí otevřenou.
Komentáře