Páteční a sobotní prodloužený provoz metra skončí
Autor: Lucie Kovářová (24. 2. 2012)
Rada hlavního města v úterý rozhodla: provoz metra se zkrátí. Přijdeme tak o příjemné zlepšení, které bylo zavedeno před komunálními volbami v září roku 2010. Od zavedení této inovace má metro v pátek a sobotu zhruba o hodinu prodloužený provoz – poslední souprava vyjíždí z první zastávky až kolem jedné hodiny v noci a nikoliv o půlnoci, jak je tomu ve zbylých dnech.
Opatření vejde v platnost 4. března, spolu se zrušením několika nočních jízd metra budou samozřejmě zrušeny i navazující spoje. Na začátek června potom vedení města naplánovalo další změny. Jaké, to se zatím neví. S největší pravděpodobností se však bude jednat opět o regulace počtu spojů či celých linek MHD – zmizí duplicitní a méně využívané.
Dopravní podnik se ke kroku uchýlil kvůli potřebě ušetřit. Jen letos totiž opatření uleví pokladně největší městské firmy o 40 milionů korun. A v současné situaci podniku je, jak se říká, každá koruna dobrá. V rámci celoplošných škrtů totiž letos město snížilo svou pravidelnou dotaci podniku o 700 milionů a DPP bude mít problém ufinancovat své investice. Peníze od města prý vystačí pouze na již rozjetou dostavbu metra A z Dejvické do Motola. Na pořízení nových tramvají si nejspíše vezme čtyřmiliardovou půjčku, plánovaný nákup autobusů odloží.
Pokud se v páteční a sobotní večery s oblibou vracíte po půlnoci, bude omezení znamenat citelnou změnu k horšímu. Člověk si na dobré věci zvykne rychle. Po pravdě řečeno, kdyby toto omezení provozu metra bylo to jediné, čím by se nás současné všudypřítomné finanční problémy dotkly, měli bychom ještě důvod k oslavě.
Přesto ale člověka nemůže nenapadnout, že namísto šetření každé koruny na našem pohodlí by se dopravní podnik měl snažit, aby mu milióny neprotékaly mezi prsty za jiných, nevyjasněných okolností. V poslední době vyšel na světlo například fakt, že DP ročně přichází o desítky milionů kvůli nevýhodným smlouvám s dodavateli služeb. Ve vedení firem, které poskytují podniku širokou škálu služeb a zboží od pohonných hmot, přes tabule Metrovision až po SMS jízdenky, navíc figurují stále stejná jména. Mnohem výhodnější nabídky jiných společností přitom byly při výběrových řízeních ignorovány, pokud tedy nějaké řízení vůbec proběhlo. Kdo šetří, má sice za tři – když by se ale nenechával systematicky okrádat, možná by tolik šetřit nemusel.
Komentáře