Plošné testování žáků může způsobit zanedbání zbylé výuky
Autor: Daniela Budošová (13. 2. 2012)
Ministerstvo by si mělo dát pozor na to, že testování může vyústit k situaci, kdy se mu bude věnovat přemíra pozornosti a na ostatní výuku už se tolik hledět nebude. Na riziko upozornila mezinárodní Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, která zkoumala tuzemské základky. Organizace apeluje na to, že plošné testování nemá žáky nijak vyčleňovat. Vše by se mělo neustále kontrolovat, aby školy neupřednostňovaly pouze testované předměty, jimiž by měla být matematika, český jazyk a jeden cizí jazyk.
Projekt by se měl rozběhnout roku 2014. Záměr ministerstva je pozvednout úroveň znalostí žáků základních škol, v poslední době se totiž přišlo na její pokles. Jako každý projekt má i tento své kritiky, kterým se kromě již zmíněného problému nelíbí ani přemrštěná cena programu odhadovaná na 300 milionů korun. Každá škola má navíc rozdílné podmínky studia, takže by hodnocení nebylo zcela objektivní.
Obavy Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj potvrzují i zahraniční zkušenosti, kde se žáci skutečně zlepšovali jen v testovaných předmětech a ztráceli na všeobecných vědomostech. Výuka by testování neměla vůbec podléhat; výsledky by naopak měly poukázat na její současnou úroveň, aby se s ní mohlo pracovat a vylepšovat ji.
Komentáře