Rada pro reklamu označila spot Sazky s Jágrem a dětmi za neetický
Autor: Lenka Chudomelová (27. 1. 2012)
Reklama sázkové kanceláře Sazky, v níž kromě hokejisty Jaromíra Jágra figurují i děti, porušila podle Rady etický Kodex reklamy.
Vánoční reklamní spot ukazuje Jaromíra Jágra převlečeného za Santa Clause a děti, které si k němu chodí povídat. Účast dětí v reklamě na loterijní společnost je přitom podle etického kodexu zakázaná: v takové reklamě nesmí účinkovat osoba mladší 25 let, stejně tak jako člověk, který jen vypadá, že je mladší. Nesmí cílit na věkovou skupinu do 18 let a současně nesmí být vystavená ve školách či jiných zařízeních určených primárně pro děti.
Podle Sazky nedošlo k porušení Kodexu, protože reklama přímo nevybízí k sázení. Arbitrážní komise Rady pro reklamu i tak trvá na neetičnosti spotu. „Reklama na sázkové hry by měla podléhat přísnějšímu režimu podobně jako reklama na alkohol nebo tabákové výrobky," uvedla komise v rozhodnutí.
Rada pro reklamu je nestátní, nezisková organizace, nemůže tudíž udělovat pokuty či jiné sankce. Její rozhodnutí mají pouze doporučující charakter, v případě nerespektování jejích doporučení však může podat podnět Krajskému živnostenskému úřadu, který je oprávněn proti takovému jednání zasáhnout a sankce udělit.
Podobné odsouzení jako v případě spotu Sazky se dočkala i reklama na Kofolu, konkrétně produkt Kofola Extra Bylinková, která ukazuje milostný vztah mezi mladou učitelkou a jejím žákem. Podle Rady pro reklamu tak zobrazuje situaci, která je všeobecně vnímaná jako nepřijatelná a porušuje obecné normy slušnosti, což Kodex zakazuje. Kofola se hájí tím, že ve svých reklamách pouze sleduje tematiku nepodmíněné lásky, tedy tematiku aktuální pro mladé lidi, a navíc ji ukazuje s jistou dávkou nadsázky. Proti této reklamě se bránili hlavně učitelé, podle kterých znevažuje jejich profesi.
Komentáře