Školství po roce 2020? Ministerstvo prosazuje individuálnější přístup ke studentům!
Autor: Ann Libánská (23. 1. 2013)
S ohledem na klesající výsledky českých žáků se ministerstvo školství rozhodlo přistoupit k nové vzdělávací taktice. Za největší problémy českého školství označuje právě nerovnoměrné a průměrné výsledky, dále nízkou podporu pracovníků ve školství a také nízkou selektivnost, díky které se na vysokou školu dostane téměř každý. Ministerstvo by proto do budoucna chtělo přijít s dluhodobějšími plány v koncepci školství a vytyčit jeho hlavní cíle. Hodlá se zabývat spíše celkovými společenskými nároky na vzdělávání nežli detailním obsahem. I z tohoto důvodu patrně přistoupilo k Národnímu programu vzdělávání, který by české školství více sjednotil a dal mu jasnou tvář. Také by umožnil vytvoření všeobecných vzdělávacích standardů a monitoroval jejich plnění.
„Součástí vize 2020+ je vytvořit takový systém, který umožní každému žákovi a studentovi naplnit svůj potenciál,“ říká ministerstvo. Chce tak po školách, aby studenty podporovaly i v osobnostním rozvoji a aktivním občanství a volily tak individuálnější přístup k jednotlivým žákům. V souvislosti s tím by měla stoupnout i podpora učitelů, kteří by získali možnost většího profesního růstu a celoživotního pedagogického rozvoje.
„Kvalitní vzdělávací systém vyžaduje kontinuitu, předvídatelnost, pozitivní prostředí a vzájemnou důvěru,“ zaznělo také na přednášce. Dle názorů mnohých studentů, učitelů i odborné veřejnosti polistopadové školství tento požadavek příliš nesplňovalo. Ministerstvo se proto bude snažit jednoznačně vymezit role, pravomoci i zodpovědnost, které doposud nebyly vždy jasné. Do školství by měla být více zasvěcena i veřejnost, které bude umožněn přístup do důležitých dat a dokumentů. Ministerstvo se do nové vzdělávací strategie snaží veřejnost zařadit již nyní na veřejných konferencích.
Celková koncepce by měla být předložena vládě v listopadu, ministerstvo o ní převážně s odbornou veřejností bude jednat během celého roku.
Komentáře