Žijeme (a)sociálně! facebook.com/easymagazine →

Španělská společnost Iberie nelétá, piloti stávkují

Iberia patří do společnosti International Airlines Group. V pondělí zrušila letecká společnost Iberia celkem sto dvacet čtyři letů a piloti i palubní personál zahájili stávku. Ta bude vypadat tak, že nikdo ze stávkujících nebude pracovat každé pondělí a pátek až do 20. července.

Iberia patří do společnosti International Airlines Group. V pondělí zrušila letecká společnost Iberia celkem sto dvacet čtyři letů a piloti i palubní personál zahájili stávku. Ta bude vypadat tak, že nikdo ze stávkujících nebude pracovat každé pondělí a pátek až do 20. července. Plánováno je tedy třicet stávek, a to až do léta. Důvodem nepokojů ve společnosti je záměr zahájit provoz dceřiné nízkonákladové společnosti Iberia Express. Ta by měla podle vedení Iberie zvednout konkurenceschopnost firmy s dalšími nízkonákladovými společnostmi. 

"Provozu Českých erolinií se stávka španělské Iberie žádným způsobem nedotýká," reagovala na dotaz serveru iDnes.cz ředitelka komunikace a tisková mluvčí Českých aerolinií (ČSA) Hana Hejsková.

Piloti touto stávkou již hrozili před měsícem. Touto dobou tedy španělská letecká společnost požádala o soudní zákaz uspořádání stávky. Také chtěla, aby soud uznal finanční kompenzaci Iberii za dvanáct dní již uplynulých stávek od loňského prosince do letošního března. V březnu se zdálo, že se vedení společnosti se stávkujícími dohodnou. To se však nepovedlo.

Odborová organizace pilotů SEPLA hájí zájmy pilotů a palubního personálu. Problém je podle odborů v tom, že pokud se rozjede provoz nízkonákladové společnosti Iberia Express, může dojít k ohrožení pracovních míst v Iberii a snížení platů současných zaměstnanců. Vedení ale argumentuje tím, že chystaný krok povede k vyššímu zisku celé společnosti. Iberia odhaduje, že jenom pondělní stávka stála společnost tři milióny eur (74 miliónů korun).

I v České republice často stávkují piloti. Naposledy byla vyhlášena stávka na začátku prosince loňského roku. Tehdy se ale nedostalo do cílových destinací "pouze" sedm set padesát cestujících. Problém se týkal přesouvání letounů Českých aerolinií do dceřiné společnosti.

Je těžké říct, jestli se firmě více vyplatí stávky pilotů než zahájení provozu nové společnosti. S tím si management musí poradit. Pokud ale piloti nepřestanou stávkovat, bude společnost za chvilku působit už jenom na zemi. To se ale nakonec nevyplatí ani pilotům.

Komentáře

Žijeme (a)sociálně

Spolupracujeme

  • Majáles
  • Scio