Žijeme (a)sociálně! facebook.com/easymagazine →

V českých supermarketech jsou systematicky přelepována data spotřeby

Státní zemědělská a potravinářská inspekce tento týden v supermarketech Albert, Billa, Tesco a Kaufland objevila velké množství potravin s přelepenou etiketou či vyměněným obalem. Letos se pý tento trend vyskytuje výrazně častěji než v předchozích letech.

Státní zemědělská a potravinářská inspekce tento týden v supermarketech Albert, Billa, Tesco a Kaufland objevila velké množství potravin s přelepenou etiketou či vyměněným obalem. Letos se pý tento trend vyskytuje výrazně častěji než v předchozích letech. Jedná se přitom téměř výhradně o uzeniny, sýry a jiné lahůdky, u kterých je hrozba zdravotních komplikací při požití prošlých potravin největší. Nejvážnější porušení pravidel pro nakládání s potravinami pak inspektoři objevili v jedné z pražských prodejen Albert. Tam prý „aktualizace“ etiket probíhá na jednom výrobku opakovaně a na pultech tak občas leží dokonce viditelně plesnivé sýry.

Prodejny, kde byly zkažené potraviny nalezeny, se vyskytují po celé republice – pochybilo například Tesco v pražské ulici U Edenu, ale třeba i plzeňská Billa či pardubický Kaufland. Kompletní přehled zjištěných potravin a prodejen můžete najít na oficiálním webu SZPI.

Mluvčí firmy Ahold, společnosti, která markety Albert provozuje, odmítla, že by se jednalo o vědomou, systematickou činnost. V žádném případě prý falšování dat spotřeby není něco, k čemu by své zaměstnance instruovali. „Podle výsledků našeho vyšetřování se jedná o nedbalost a nepozornost. Rozhodně odmítáme domněnku o motivaci zaměstnanců, systém ani něco podobného neumožňuje,“ uvedla podle iDnes.cz

Státní zemědělská a potravinářská inspekce v posledních dnech vyčetla obchodním řetězcům působícím v ČR i mnoho jiných pochybení. K častému klamání spotřebitelů dochází například co se týče původu výrobků. Lidl a Penny Market prodávaly pod označením za „pravé české“ potraviny, jejichž původ byl rozličný od Velké Británie až po Polsko.

I když řetězce slibují nápravu a zpřísnění kontrolních mechanismů, SZPI se dál setkává s dalšími a dalšími pochybeními. Ahold i zástupci dalších obchodních řetězců však dál rezolutně odmítají, že by zákazníci u nich byli klamáni záměrně. Skoro to vypadá, jako by se nová etiketa na výrobky občas nalepila jen tak sama od sebe.

Podle zákona je v České republice nutno veškeré prošlé zboží likvidovat. Výjimkou je několik obchodů, jako např. Levné potraviny, s. r. o., kde je možné za snížené ceny pořídit prošlé či poškozené výrobky. Pokud chce někdo šetřit a vystavovat se tak riziku otravy toxiny, které produkují mikroorganismy přemnožené na starých sýrech a salámech, může směle využívat těchto obchůdků. Běžné supermarkety by si ale měly uvědomit, že jejich zákazníci o tuto „výsadu“ nestojí. Že by se jim těch pár navíc prodaných špekáčků vážně tolik vyplatilo?

Komentáře

Žijeme (a)sociálně

Spolupracujeme

  • Majáles
  • Scio