Většina českých prodejců telefonů nabízí šmejdy!
Autor: Václav Komárek (12. 1. 2013)
Proklepněte si prodejce
V čem je hlavní problém? Někteří prodejci se snaží co možná nejvíce stlačit cenu mobilních telefonů. Po chvíli hledání tak většinou můžete narazit na opravdu levný (levnější až o 3 000 korun) přístroj. Už to samo o sobě budí pozornost a podezření.
Předem vám chci říci, abyste v žádném případě podobný telefon nekupovali a raději si připlatili za ten, který nabízí prověřený prodejce s tradicí, protože byste mohli dopadnout stejně jako já…
Mobil určen k prodeji na australském trhu? Nic zvláštního!
Jednoho krásného dne jsem se rozhodl, že svůj starý mobil přenechám osudu a koupím si úplně nový. Jak už jsem výše uváděl, po chvíli brouzdání jsem na internetu objevil opravdovou cenovou bombu. Neváhal jsem ani minutu a pro přístroj jsem ještě tentýž den došel. Mobil vypadal opravdu precizně a na první pohled se nijak nelišil od svých dražších sourozenců.
Prvním signálem, že se ale děje něco divného, pro mě byl jazyk. V mobilu vůbec nebyla čeština. Asi by to nebyl takový problém, ale když si něco zakoupíte, tak obvykle počítáte s tím, že výrobku nebudou chybět základní parametry.
Rozhodl jsem se proto zajít do autorizovaného servisu. Tam si ode mě opsali IMEI (výrobní číslo) s tím, že mi závadu opraví. Po chvíli se však zjistilo, že telefon není určen k prodeji na českém trhu a že je jeho záruka výrobcem stornována.
Výrobce tak učiní, když se s telefonem děje něco podezřelého. A také že se dělo. Telefon byl ukraden přímo z kamionu někde v Pákistánu a byl určen k prodeji na australském trhu. Po mém krátkém zděšení následovala docela šokující věta přímo od jednoho z techniků. „Děje se to celkem často, kradené mobily jsou nejlevnější, protože už pro nás, jako pro výrobce, ztrácí veškerou cenu.“
V takovém případě vám zbývá jen to, že se musíte spolehnout pouze na záruku prodejce, od kterého jste telefon zakoupili. Právě z IMEI totiž v autorizovaném servisu zjistí, zda je telefon legální.
Ve zkratce to pro vás znamená, že pokud se na servis obrátíte s telefonem určeným například pro australský trh, ale budete mít český záruční list, nebo dokonce jiný než oficiální záruční list, čeká vás odmítnutí.
A co je nejhorší? Pokud si takový telefon koupíte, může se stát, že policie zjistí, že pochází z trestné činnosti, a telefon vám zabaví.
Reklamace alias horor
Chvíli jsem zvažoval, co s tím, když budu potřebovat telefon reklamovat. Netrvalo dlouho a od úvah jsem přešel k činům. Jen co jsem dorazil domů, rozhodl jsem se do telefonu nainstalovat mapy České republiky, kvůli kterým jsem si ho rovněž kupoval. A k mému „překvapení“ to nešlo.
S žílou naběhlou na čele jsem se vydal přímo k prodejci, jemuž jsem ukázal i potvrzení od autorizovaného servisu, ve kterém se o všech nekalých praktikách psalo. Tam mi s úsměvem na tváři sdělili, že mají telefony od zahraničních dodavatelů a že se tím netají. „Fakt jo? Tak to jsem nevěděl,“ řekl jsem ironicky.
Rozhodl jsem se proto zažádat o vrácení peněz. Prodejce mě ale opět setřel větou: „My ale neručíme za původ telefonu, všechno máte na našich internetových stránkách.“ A opravdu to tam písmem Calibri velikosti 2 měli.
Co můžete v takovém případě dělat, abyste nenaletěli? Pořádně a pečlivě si přečtěte i téměř neviditelné smluvní podmínky.
Závad na telefonu přibývalo. Chvíli ho nešlo nabíjet, poté zase nechodily textové zprávy a já jsem stále chodil reklamovat. K tomu, abyste měli nárok na vrácení peněz, musíte buď 3x reklamovat stejnou závadu, nebo 5x jinou. Přesně toto měli napsáno ve smluvních podmínkách.
Jak poznat český telefon?
Podle informací od hlavních výrobců se dá telefon pro český trh identifikovat především podle krabice. Ta by měla být popsána česky a na samolepce by mělo být uvedeno české zastoupení příslušné značky jako dovozce. V krabici by měl být také český manuál (žádné: „My vám ho pošleme na mail.“) a především český záruční list. Ten je obvykle chráněn hologramem. Pokud prodejce tento list nevyplní, ale dá vám jiný, rozhodně mobil nekupujte!
Nakonec jsem vyhrál!
Ještě vám dlužím říci, jak jsem vlastně ve sporu s prodejcem dopadl. K mému potěšení se nakonec porazil sám.
K vítězství jsem došel úplnou náhodou. Díky tomu, že mobil nebylo možné dobíjet a pravidelně mi při napájení selhával software, přemýšlel jsem, kde by mohla být chyba. A ta byla v přímo v nabíječce, kterou jsem dostal jako součást balení. Nabíječka totiž v mobilu způsobovala zkrat a prakticky ho ničila.
Vždy, když mi mobil přišel z reklamace, zapojil jsem ho do nabíječky a obratem jsem ho tam se stejným problémem zase zaslal.
Po pár měsících jsem tak mohl k prodejci přijít s úsměvem na tváři pro změnu já a peníze mi s výrazem „zabiju tě“ vrátili.
Proto se nikdy nenechte napálit!
Komentáře