Žijeme (a)sociálně! facebook.com/easymagazine →

Z poloviny Václaváku zmizí auta. Natrvalo.

Přebíhání silnic, prodírání se přeplněnými chodníky, kličkování mezi zaparkovanými auty? Od dubna si na polovině pražského Václavského náměstí budeme všechno tohle moci odpustit.

Přebíhání silnic, prodírání se přeplněnými chodníky, kličkování mezi zaparkovanými auty? Od dubna si na polovině pražského Václavského náměstí budeme všechno tohle moci odpustit. Radní Prahy 1 totiž schválili vytvoření velké pěší zóny v jeho dolní části. Ve středu to oznámil starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký.

Projekt zastupitelstvo připravovalo téměř půl roku. A jedná se o poměrně rosáhlé změny. Ulice Jindřišská se stane slepou, privilegium přejet náměstí bude nově náležet pouze tramvajím. Právě nad tramvajovými kolejemi bude pěší zóna končit. Díky pěší zóně by mimo jiné mohl polevit provoz i v horní polovině, neboť automobily již nebudou moci vyjet z Jindřišské a přes náměstí zamířit nahoru na magistrálu.

Chystané omezení se nelíbí majitelům hotelů a jiných nemovitostí v dolní polovině Václaváku. Starosta Lomecký prohlásil, že s nevolí některých hoteliérů či taxikářů počítá. Potvrdil však, že obyvatelům, vlastnícím parkovací karty, radnice zajistí náhradní prostory. Mohlo by jít např. o nově slepou Jindřišskou.

Zavedení pěší zóny je pouze jedním z kroků, které město podnikne v rámci projektu celkové revitalizace náměstí. Kromě jiného by mohly být odstraněny stánky s rychlým občerstvením (celá zpráva zde). Zóna se také podle Oldřicha Lomeckého nejspíše bude dále rozšiřovat. „Do budoucna chceme zajistit, aby na náměstí přijížděla pouze vozidla pro zásobování, rezidentů či vozidla firem, které mají podzemní parkoviště,“ řekl starosta.

Stav, kdy je celé náměstí pouze revírem chodců, si budeme moci vyzkoušet od března do listopadu, kdy bude probíhat akce „Václavské náměstí bez aut“ – vjezd pro automobily bude omezen každou první neděli v měsíci.

Všudypřítomná auta znatelně kazí dobrý dojem z hojně navštěvovaných center velkých měst – to může potvrdit každý, kdo někdy stál třeba na pařížské Champs Elysées. Na Václavském náměstí jsme možná na auta zvyklí, ale bez nich nám tam možná bude lépe. Zvláště na Můstku, kde musíme často kličkovat nejenom mezi zaparkovanými vozidly, ale i mezi jeřáby a stavebními zábranami.  Doufejme jen, že udělených „výjimek“ pro zásobování a dopravní obsluhu nebude tolik, že se ve finále vlastně nic nezmění.

Komentáře

Žijeme (a)sociálně

Spolupracujeme

  • Majáles
  • Scio