Žáci v Česku si neví rady s matematikou ani češtinou
Autor: Daniela Budošová (31. 1. 2012)
Žáci z 273 škol řešili naprosto stejné testy, které byly předloženy jejich předchůdcům před šesti lety. Testy studijních předpokladů sice říkají, že děti nehloupnou, zlepšení však společnost Scio zaznamenala jen v jediné oblasti – angličtině.
V češtině a matematice to jde ale s vědomostmi dětí z kopce. Mnozí z řad nadprůměrných a velmi dobrých se přesunulo do škatulky průměrných až podprůměrných. V češtině podprůměr klesl o 4 procenta, tedy na současných 35 procent, matematika zaznamenala ještě větší zhoršení. „Z analýzy výsledků je patrné, že žákům činí potíže poměrně jednoduché numerické počítání, zlomky a kombinace jednotek a různých forem zápisu čísel,“ přiblížil výsledky Bohumil Kartous ze společnosti Scio.
V angličtině postoupilo procento dětí ze skupiny podprůměrných do průměrných. Excelujících žáků ale nepřibylo. Obecné zlepšení je ovšem pozorovatelné v konverzaci, čtení i porozumění textu. Mírné zlepšení angličtinářů přesto bohužel zhoršení v jiných oblastech nezachrání. Náměstek školní inspekce Libor Vacek vidí příčinu v tom, že s matematickými počty si sice děti poradí, problém ale nastane při řešení slovních úloh.
Zhoršování vědomostí českých školáků už prokázal nejeden mezinárodní průzkum. Ministerstvo školství se hodlá testování páťáků a deváťáků za tři sta milionů nadále věnovat. První zkoušku má projekt za sebou, od roku 2014 poběží naplno. Testování žáků za stovky milionů je sice pěkná věc, ale otázkou zůstává, jestli problém není spíše v metodikách výuky. Pokud děti nehloupnou, tak je asi chyba někde jinde… Současné vedení ministerstva školství to ale jen těžko přizná.
Komentáře